ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

روایتی از زیرمیزی برخی پزشکان متخصص زنان و زایمان | شیرینی خانم دکتر، ۱۰‌ میلیون ناقابل!

  • کد خبر: ۲۱۷۵۴۶
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
روایتی از زیرمیزی برخی پزشکان متخصص زنان و زایمان | شیرینی خانم دکتر، ۱۰‌ میلیون ناقابل!
رئیس نظام پزشکی مشهد گفت: اخذ زیرمیزی با هر عنوان و رقمی ممنوع است.

به گزارش شهرآرانیوز «شیرینی خانم را چطور پرداخت می‌کنید؟» «از چه چیزی صحبت می‌کند؟!» «مشخص نیست! از شیرینی خانم دکتر برای تولد فرزندتان! برای زحمات ایشان باید مبلغی پرداخت کنید. معمولا ۱۰‌میلیون به بالاست...» برگه را جلو رویم می‌گذارد... «این فرم شیرینی را هم پر کنید.» «ضروری است؟» «بدون این هدیه خانم دکتر هنگام زایمان بالاسر بیمار حاضر نمی‌شوند و...»

این جملات یکی از بانوانی است که قرار است چند روز دیگر مادر شود. روز‌های پایانی بارداری را سپری می‌کند و در میان جملاتش چندبار تأکید دارد: من نباید استرس داشته باشم، اما مگر می‌شود؟ هر کدام از دکتر‌های زنان و زایمان هدیه‌های متفاوتی طلب می‌کنند. می‎‌ترسم. می‌ترسم از اینکه هیچ دکتری هنگام زایمان من را پذیرش نکند. 

فرم رضایت برای هدیه

اما ماجرای هدیه خانم‌های دکتر را او این‌طور توضیح می‌دهد: دوبار سقط داشته‌ام به همین دلیل از ابتدا تحت نظر یکی از پزشکان معروف زنان و زایمان بوده‌ام. بعد کلی پرس‌وجو و با پیشنهاد چند نفر از آشنایان خانم دکتر «س» را انتخاب کردم. همه‌چیز خوب بود تا دو هفته قبل که برای معاینات دوره‌ای و پایانی، دکتر رفتم. منشی دکتر به من گفت: هفته آینده وقت زایمان شما مشخص می‌شود. برای هدیه خانم دکتر چقدر واریز خواهید کرد؟ 

همان‌طور که گیج به منشی نگاه می‌کردم حرفش را کامل کرد: به هر حال زایمان طبیعی یک روند طولانی دارد. زمان و ساعت مشخصی ندارد و هر لحظه از شبانه‌روز ممکن است زمان زایمان طبیعی باشد. شما می‌توانید با خانم دکتر تماس بگیرید. معمولا یک هدیه برای خانم دکتر در نظر گرفته می‌شود. با تعجب گفتم: منظورتان زیرمیزی است؟ 

خانم منشی ناراحت شد و با عصبانیت فرمی جلو من گذاشت و گفت: خانم زیرمیزی فرق دارد این شیرینی است. مبلغ را هر زمان که واریز کردید به مطب مراجعه کنید تا این فرم را پرکنید. آن چیزی که از متن داخل فرم به خاطر دارم این بود، «اینجانب، ضمن تشکر از زحمات سرکار خانم. متخصص زنان و زایمان، مبلغ. را با رضایت شخصی و به منظور قدرشناسی از ایشان در قالب هدیه واریز کردم.»
به منشی گفتم: می‌توانم فرم را ببرم و هر زمان واریز کردم بیاورم؟ گفت: نه.

مبالغ متفاوت شیرینی خانم‌دکتر‌ها

او در ادامه بیان می‌کند: تصمیم گرفتم دکترم را تغییر دهم. سراغ یک دکتر دیگر رفتم. منشی گفت: براساس شرایط مادر و بچه و نوع زایمان، طبیعی یا سزارین، مبلغ شیرینی متفاوت است، اما از ۸‌میلیون تومان به بالاست. از یکی دیگر از مادر‌ها نیز شنیدم که یک خانم‌دکتر برای زایمان طبیعی سکه پارسیان و برای سزارین رقم ۷‌میلیون شیرینی می‌گیرد. 

این بانوی مشهدی در ادامه بیان می‌کند: این چه وضع و شرایطی است؟ مادری که شرایط و روز‌های پراسترسی را سپری می‌کند با این اقدامات به نحو دیگری به او فشار عصبی وارد می‌شود. همسر من برای هزینه‌های بیمارستان و خرید لوازم بچه، درگیر تأمین پول لازم و مورد نیاز است. آن وقت من چطور به او بگویم که باید ۸‌میلیون تومان دیگر بابت شیرینی نیز به مجموع پول‌های مورد نیاز اضافه کند.

اخذ زیرمیزی با هر عنوان ممنوع!

پیرو پیگیری این موضوع، دکتر صداقت رئیس نظام پزشکی مشهد پاسخ‌گو‌ست. او اخذ زیرمیزی با عناوین جدید نظیر شیرینی‌های چند میلیونی پزشکان زنان و زایمان را نه رد و نه تأیید می‌کند. 
دکتر صداقت در پاسخ می‌گوید: این نکته را بار‌ها اعلام کرده‌ایم که گرفتن هرنوع مبلغ خارج از تعرفه‌های موجود تخلف است و در صورت اعلام و ثبت شکایت مردمی، با این افراد برخورد می‌شود.

دکتر صداقت در ادامه بیان می‌کند: اینکه مردم به‌جای ثبت شکایت ابتدا موضوع را با رسانه‌ها درمیان می‌گذارند نمی‌تواند راهی جامع برای برخورد باشد. به گفته رئیس نظام پزشکی مشهد تا زمانی که ثبت شکایت از سوی مردم صورت نگیرد چگونه می‌توان موارد تخلف این‌چنینی را بررسی کرد؟

چرایی روند طولانی پیگیری برای شکایت

دکتر صداقت، روند طولانی رسیدگی به شکایت و رغبت کم جامعه برای پیگیری و تشکیل پرونده را این‌طور توضیح می‌دهد: اینکه رسیدگی به شکایت زمان‌بر است دلیلی بر ثبت نکردن شکایت نیست. این حق مردم است که اگر تخلفی صورت گرفته است برای احقاق حق خود پرونده تشکیل دهند و در پی یک رأی عادلانه باشند.

او می‌افزاید: نکته اصلی این روند بررسی، پرهیز از صدور رأی بدون دقت نظر است. تأکید ما این است که بررسی به صورت کامل و جامع انجام شود تا حقی پایمال نشود. در این راستا نیز احتمال افزایش زمان پیگیری وجود دارد؛ بنابراین موارد ثبت شده در کمیسیون‌های پزشکی بررسی می‌شود تا رأی عادلانه و به دور از هرگونه اشتباه صادر شود.

برای پایان دادن به تخلفات پرونده تشکیل دهید

او در ادامه این تأکید و درخواست را از مردم دارد که در تخلفات پزشکی باید پرونده تشکیل دهید تا امکان بررسی فراهم شود؛ بنابراین شهروندان اگر تخلفی مشاهده کردند تنها راه جلوگیری از تخلف تشکیل پرونده است. بخش دیگر صحبت‌های دکتر صداقت بر نحوه فعالیت کارشناسان و کمیسیون‌هاست. به گفته او نظام پزشکی مشهد یک نهاد صنفی و مردم‌نهاد است که فعالیت افراد و کارشناسان در آن بدون هرگونه چشمداشت مالی است.

نظر به حساسیت موضوع «زیر میزی» و اهمیت آن در حوزه سلامت شهرآرا سلسله گزارش‌هایی بااین مضمون منتشر خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->